الرئيسية / WhatsApp / من أولويات المفوضية في الأردن الاستثمار في التعليم الاليكتروني.

من أولويات المفوضية في الأردن الاستثمار في التعليم الاليكتروني.

 

ميديا نيوز: عمان

مع استمرار التعلم عن بعد من المنزل للأردنيين واللاجئين على حد سواء، عملت المفوضية في الأردن بشكل وثيق مع وزارة التربية والتعليم ومقدمي الخدمات التعليمية في جميع أنحاء المملكة على تطوير التكنولوجيا والطرق التي تجعل ذلك ممكنًا. بناءً على تجربة السابقة في 10 مراكز للتعليم المتصل، تم دمج منصة “كوليبري”، التي توفر دورات باللغة العربية من الرياضيات واللغة الإنجليزية إلى العلوم والبرمجة، في “نور سبيس” وهي منصة على الإنترنت تديرها وزارة التعليم ومركز الملكة رانيا تكنولوجيا المعلومات لإنشاء فصول دراسية افتراضية عبر الإنترنت.

منذ بداية جائحة كورونا، قام أكثر من مليون مستخدم بتسجيل الدخول إلى منصة التعلم الإلكتروني “نور سبيس” والتي تسمح للطلاب والمعلمين بالتفاعل عبر الإنترنت ويتم تشغيلها جنبًا إلى جنب مع “درسك” التي تبث الدروس للطلاب على التلفزيون وعلى الإنترنت. لذلك، أدى دمج كوليبري إلى تنويع المواد التعليمية والدورات المتاحة للطلاب في الأردن. تمت مواءمة هذه الدورات أيضًا مع المنهج الأردني من قبل “مدرستي”، وهي منظمة غير حكومية أردنية محلية، حتى يتمكن الأطفال من أخذ ما تعلموه مرة أخرى إلى الفصول الدراسية عند إعادة فتحهم.

وعلقت زينة جدعان، مسؤولة التعليم في المفوضية السامية لشؤون اللاجئين في الأردن، قائلة: “إن دمج كوليبري مع نورسبيس هو تطور مبهر، حيث يستخدم الخبرة المبنية في العمل مع اللاجئين لتحقيق فائدة أكبر للسكان الأردن على نطاق أوسع” وأضافت جدعان “على الرغم من التحديات التي تفرضها جائحة كورونا، فقد أتاحت لنا أيضًا فرصًا لإعادة تقييم طرائق عملنا. في المفوضية بالأردن، يظل الاستثمار في التعلم الإلكتروني أولوية. نتطلع إلى تعاوننا المستمر مع وزارة التربية والتعليم في هذا الصدد”.

الأردن جزء من النسيج العالمي الذي يسعى لضمان حق الطلبة في التعليم بالرغم من الجائحة، وعليه فقد عملت الوزارة بكافة كوادرها الادارية والأكاديمية على وضع وتجهيز أفضل السيناريوهات لضمان استمرارية التعليم في مدارسنا بالشكل المعهود.

بالإضافة إلى دمج منصة كوليبري في أنظمة التعليم الوطنية، تمكن أكثر من 4 آلاف طالب وطالبة من اللاجئين والأردنيين المشاركة في الفصول الافتراضية مباشرة كجزء من برامج التعليم التي تدعمها المفوضية. وهو تجربة ليست بالجديدة على المراكز المجتمعية للمفوضية، حيث أغلقت المراكز بسبب جائحة كورونا، تهدف منصة كوليبري والتي تعمل عبر الإنترنت/ غير المتصل أن الطلاب اللاجئين والأردنيين على حد سواء، استمروا في الاستفادة من المنصة ودوراتها عن بُعد من المنزل.

تهدف منصة كوليبري، بدعم من “مساواة التعلم”، إلى جعل حق الأشخاص في الحصول على تعليم أمر ممكناً، من خلال دعم إنشاء وتكييف وتوزيع الموارد التعليمية المفتوحة، وإنشاء أدوات داعمة للتربية المبتكرة. يمكن الوصول إليها عبر الإنترنت غير المتصل بمجرد تنزيله. إن تعزيز جودة التعليم وتوافر الموارد جزء أساسي من استراتيجية المفوضية.

Investing in e-learning remains a priority for UNHCR Jordan

Media news :Amman

As refugee and Jordanian students prepare to return to school, UNHCR Jordan has been working closely with the Ministry of Education and educational providers across the Kingdom in developing the technology and modalities to facilitate continued e-learning. Building on the organizations experience at its 10 Connected Learning Hubs, the Kolibri platform, which provides Arabic based courses from Maths and English to Science and Coding, has been integrated within Noorspace, an online platform operated by the Ministry of Education and Queen Rania Center for Information Technology (QRC), to create online virtual classrooms.

Since the beginning of the coronavirus crisis, over 1 million users have logged into the Noorspace e-learning platform which allows students and teachers to interact online and is operated alongside Darsak which broadcasts lessons to students on TV and online. The integration of Kolibri, therefore, has diversified the learning materials and courses available to students in Jordan. These courses have also been aligned with the Jordanian curriculum by Madrasati, a local Jordanian NGO, so that as children return to classrooms from September, they can take what they have learnt online back into schools.

“The integration of Kolibri with Noorspace is an exciting development, utilizing expertise-built working with refugees to the further benefit of the wider Jordanian population,” commented Zeina Jadaan, UNHCR Jordan Education Officer.

“Even as children prepare to return to school, e-learning still represents a vital educational tool. Platforms such as Kolibri used during the coronavirus crisis can continue to be built upon and utilized in coordination with in-person teaching. We look forward to our continued collaboration with the Ministry of Education in this regard,” she concluded.

“Jordan is joining in global efforts to ensure student’s right to education despite the pandemic. The Ministry of Education, in all of its administrative and academic cadres, is working to develop and prepare the best scenarios to ensure the continuity of education”, commented Tayseer Al No’aimi, the Minister for Education.

In addition to integrating the Kolibri platform within national education systems, over 4,000 refugee and Jordanian students have accessed its virtual classes directly as part of UNHCR supported education programs. Previously used within UNHCR’s community centers, as centers closed due to the coronavirus crisis, the online/offline nature of the Kolibri platform has meant that refugee and Jordanian students alike, have continued to be able to access the platform and its courses remotely from home.

The Kolibri platform, supported by Learning Equality, aims to facilitate people’s right to a quality education, by supporting the creation, adaptation and distribution of open educational resources, and creating supportive tools for innovative pedagogy. It can be accessed online and offline once downloaded. Strengthening the quality of education and availability of resources is a key part of UNHCR’s strategy.

رأيك يهمنا ... تابعوا اخر الأخبار على ميديا نيوز

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

x

‎قد يُعجبك أيضاً

الكونغرس يتوقع أزمة كبيرة للاقتصاد الأمريكي

ميديا نيوز – توقع مكتب الميزانية بالكونغرس الأمريكي، اليوم الاثنين، أن تتضخم الديون الفيدرالية التي ...

Translate »ميديا نيوز بكل لغات العالم